Eerste dagen in Santana do Acaraú - Reisverslag uit Santana do Acaraú, Brazilië van Annelies Verhoeven - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Santana do Acaraú - Reisverslag uit Santana do Acaraú, Brazilië van Annelies Verhoeven - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Santana do Acaraú

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

22 December 2010 | Brazilië, Santana do Acaraú

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met mijn eerste week stage op het project in Santana do Acaraú. Wat is er allemaal al gebeurd? Na een de lange busrit van Fortaleza naar Santana do Acaraú stonden er een deel mensen mij op te wachten. Vervolgens werd ik op een camion gezet waar zo houten bankjes zijn opgemaakt en ging ik mee naar de communidade.
Na een uur hobbelige weg kwam ik aan in de communidade. Daar werd er al dadelijk een bord met rijst, pasta, bonen en vis voorgeschoteld. Na het eten werd ik meegenomen op wandeling door de communidade, ik ging wat huizen binnen om de mensen te leren kennen.
Ik werd uitgenodigd om naar de voetbalmatch te gaan kijken in de communidade en hier leerde ik weer wat meer mensen kennen. Na even naar de voetbal te hebben gekeken ging ik verder wandelen door de communidade. Ik kwam op een ander voetbalterrein en daar waren de meisjes en de jongens van de communidade tegen mekaar aan het voetballen. De meisjes wilden dat ik met hen meespeelde tegen de jongens dus dat deed ik en raar maar waar maar ik maakte drie goals. Ze waren allemaal zeer geïnteresseerd in mij wat wel leuk was.
De dag erna ging ik op wandeling en passeerde het gebouw van het project waar een agro-ecologische les bezig was, ik zette me erbij en volgde gedurende de voormiddag. Blijkbaar was het een hele dag les dus ging ik s´middags mee bij iemand thuis eten, natuurlijk weer rijst en bonen ;-) S´avonds ging ik naar een religieuze bijeenkomst waar veel gezongen werd.
De dag erna werd ik uitgenodigd op een feestje van een meisje dat 15 werd. Er was veel volk en alles was versierd met roze en witte balonnen. Weer was er veel rijst maar echt wel met een lekker sausje. Later tijdens het feestje zat ik mee aan tafel met wat vrouwen en ze vroegen of ik naar het toilet moest. Ik zei ja dus ging ik mee het hoekje om en jawel de broeken gingen naar beneden dus het was een plasje in de natuur.
Waar ik nu woon zag ik op een avond een zwarte vlek in de wc die bewoog en hier had ik het toch niet op staan. Ik durfde niet meer zo goed op het wc te zitten. Nu weet ik echter wat het was, het is een kikker die in onze wc pot woont. ;-)
Veel mensen hier hebben geen badkamer of sanitaire voorzieningen. Waar ik nu woon hebben ze een badkamer met wc, het is douchen met ne emmer water en toilet doorspoelen ook maar dat went wel vlug. Ze hebben hun eigen waterbron dus het is wel makkelijk dat ik niet elke dag naar de waterbron moet lopen voor water. In hun huis hadden ze gaten in de muur maar nu weet ik dat daar motten in wonen die s´avonds naar buiten komen.
Momenteel deel ik een kamer met een andere vrouw in afwachting van een eigen kamer. Ik kon er niet goed aan uit waar ik nu een kamer ging krijgen maar ben er uiteindelijk achter gekomen. Aan de achterkant van het huis is een piepkleine berging, wel dat wordt mijn kamer. Ik ben echter te groot voor de ruimte dus wat gaan ze nu doen. Eerst een muur slopen om die dan een beetje verder op terug te bouwen, een gat in de muur slaan zodat ik in het huis een ingang heb naar de keuken en oh jawel ze gaan ook nog een venster maken zodat ik toch wat verluchting heb. Ze gaan dus heuse verbouwingswerken doen om mij een eigen kamer te geven. Hier was ik wel behoorlijk van onder de indruk. Ik ga natuurlijk wel helpen met het bouwen van de kamer dus dat gaat nog wel leuk worden.
Momenteel volg ik op het project bijeenkomsten vergaderingen. Ik heb al aan een actie deelgenomen om het afval probleem in de communidade aan te pakken. Samen met wat mensen hebben we veel afval bijeen geraapt en deze week gaan we dit terug doen. Er gaat nu ook één keer per maand een camion met al het afval van de communidade naar de stad. Hier is namelijk geen service die het vuilnis komt ophalen.
De jongerengroep van de communidade heeft me ook alvast forró leren dansen zodat ik toch voorbereid ben op het volgende feest. Ik ben hier nog maar een paar dagen maar toch heb ik al vanalles gedaan en meegemaakt. Tussendoor help ik ook op de boerderij waar ik nu woon met de kippen en de ezels. Ik verveel me hier zeker niet.

Ik wens jullie alvast een hele fijne kerst en een goede start van het nieuwe jaar.

Groetjes Annelies

  • 22 December 2010 - 14:37

    Monique Lebeau:

    Dag Annelies
    En ik huiver al als er een kikker aan mijn klein vijvertje zit! Ik merk wel dat je hier toch allemaal mee om kan en daar doe ik mijn hoed voor af. Hier in België hebben wij meestal wel douches en mooie toiletten voor onze bezoekers en ... deze laatste weken zelfs bergen sneeuw in de straten. Het is alsof we in Finland zitten, weet je nog :). Dus kerstsfeer te koop in ons Belgenland.
    Ik wens je een zalige Kerst en en heel gelukkig nieuwjaar en hopelijk een kleine variatie op de rijst en bonen als nieuwjaarsmenu!
    Dikke nieuwjaarskus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 18502

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2010 - 04 Mei 2011

Inleefstage in het zuiden

Landen bezocht: