Carnaval - Reisverslag uit Santana do Acaraú, Brazilië van Annelies Verhoeven - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Santana do Acaraú, Brazilië van Annelies Verhoeven - WaarBenJij.nu

Carnaval

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 Maart 2011 | Brazilië, Santana do Acaraú

Hoi allemaal,

Vorige week vrijdag keerde ik terug naar mijn comunidade en het werd een gevaarlijk ritje. De weg was heel modderig en heel glad dus een paar keer goed uitgeschoven met de moto maar telkens net niet gevallen. Ik voelde me toch niet zo veilig achterop moet ik zeggen. Eénmaal terug in de comunidade kon ik bekomen van het wilde ritje. Natuurlijk viel bij ons ´s avonds de stroom weer uit maar dat is al niets nieuws meer. Ik hoopte wel dat het op zaterdag zou terugkeren want dan zou carnaval beginnen hier.

De volgende dag toen ik mijn was deed in het riviertje vlak bij het huis zag ik toevallig hoe ze een varken doodde. Ik heb het half gezien want ik heb nog weggekeken maar ik heb het wel gehoord. In het begin vertelde ze me dat het doden van het varken snel en pijnloos was. Ze vertelden dat ze iets zwaar gebruikte om de kop in te slaan en dat het met één slag gedaan was. Wel laten we zeggen dat ik anders heb gezien. Ze legden het varken op de omheining en namen een stok. Ik hoorde het varken schreeuwen en na de derde slag werd het stil... Dit schokeerde me toch wel omdat het helemaal niet zo diervriendelijk is. Tijdens carnaval werden er in totaal 3 varkens geslacht en nu let ik op het geluid en telkens hoorde ik die varkens schreeuwen, echt verschrikkelijk.

Rond de middag arriveerden een heel deel van de familie om samen carnaval te komen vieren. De stroom was nog niet terug maar keerde gelukkig wel tegen de middag terug. De eerste dag van Carnaval verliep rustig, het was een beetje rustig samen zitten, bier drinken en bbq´en. Er werden al gekke mutsen en hoedjes opgezet en natuurlijk moest ik er ook aan geloven.

De volgende dag werd ik al vroeg wakker omdat ik veel mensen hoorde voor mijn kamer. Ze zaten er allemaal gezellig samen in de schaduw onder de boom aan mijn kamer. Ik had juist mijn koffie op of ze vroegen al of ik een pintje wilde. Mmmmh, 8u vond ik nu toch net iets te vroeg om al aan het bier te beginnen. Rond 9u30 waren ze al aan het bbq´en zo ging het nog de hele dag door.
Op een gegeven moment riepen ze dat ik moest komen. Ik moest mijn ogen sluiten en mocht niet kijken. Ze hadden een cadeau gekocht voor mij. Het was al voor mijn verjaardag omdat ik met mijn verjaardag in Manaus zit, wilden ze het nu al geven. Ik kreeg een groot pak in handen geduwd, toen ik mijn ogen opendeed had ik een mooie knaloranje hangmat met borduursels in mijn handen. Echt wel een tof cadeau en een fijne herinnering aan hen. Het was echt totaal onverwacht. Enkele dagen daarvoor was ik met iemand van de familie in Sobral omdat ik nog een hangmat wilde kopen. Om de één of andere reden geraakte we maar in één winkel en vond ik mijn goesting niet. Nu begreep ik waarom omdat ze al een hangmat hadden gekocht voor mij :-)

s´Avonds zouden we naar een andere comunidade Baixa fria gaan om Carnaval te vieren. Er werd me gezegd dat er hier een groot feest was. Er zou een band beginnen te spelen om 21u en toen we om 22u aankwamen was die band zijn podium nog aan het opstellen. Wel zo typisch braziliaans...Rond 23u15 was de band klaar om te spelen. Het was een forró band met veel carnavalmuziek en forró. Na een uur kreeg ik al door dat heel veel muziek van hen hetzelfde begon en hetzelfde deuntje hadden. Als je hier begint op te letten is dat wel ergerlijk na een tijdje. Ik besloot om het me niet al te hard aan te trekken en danste mee met de brazilianen. Enkele keren werd ik gevraagd om te dansen maar het forró dansen heb ik toch nog niet zo onder de knie ;-s
De hele avond had ik maar eens weer buikpijn en ik maakte me voor ons vertrek naar het feest geen zorgen want in de comunidade hadden ze al wc´s behalve natuurlijk waar het feest was. Ze hadden een hoekje op de wei afgemaakt met palmboombladeren en daar kon je dan op je hurken gaan zitten terwijl er natuurlijk een rij wachtenden op staat te kijken. Op zich niet zo erg als je moet plassen maar als je met diarree zit is dat toch even anders. Gelukkig moest ik niet naar het toilet van de hele avond. Kan je je voorstellen hoe de grond er daar na een paar uren uitziet, gewoonweg vadsig. Rond half 4 gingen we terug op de jeep en reden terug naar mijn comunidade. Natuurlijk was iedereen al weer wakker rond 8u en begon het feest weer opnieuw. Ondertussen was de stroom weer maar eens uitgevallen. De eerste dag zonder stroom is niet zo erg want het bier en dergelijke blijft nog wel een dagje koel. We hadden gelukkig een beetje muziek dus het werd nog een leuke dag.
De volgende dag hadden we nog altijd geen stroom dus gingen ze gekoeld bier kopen in een andere comunidade maar tegen de namiddag was de batterij van de radio plat. We hadden nog een leuke namiddag maar ´s avonds was het pikkedonker, iedereen hing in een hangmat verspreid door heel het huis. Het was nog best gezellig. Rond 22u gingen we dan slapen.
Op woensdag ging een deel van de familie terug naar Fortaleza en in de namiddag keerde de stroom terug. We hebben dus maar weer eens drie dagen zonder stroom gezeten.
Donderdag ben ik nog wat gaan werken op het project, wat onkruid gaan uittrekken.
´s Namiddags heb ik dan nog een handtas gemaakt voor Dona Julia. Het was iets waar ik al even aan bezig was en natuurlijk was ze er super blij mee.
´s Avonds was het weer tijd voor engelse les en mijn enthousiaste leerlingen waren weer voltallig aanwezig. Ze beginnen me al te vertellen hoe erg ze me gaan missen als ik weg ben.
Momenteel ben ik aan het wachten op de bus naar Fortaleza. Ik ga het weekend in Fortaleza doorbrengen om op dinsdag dan door te reizen naar Salvador de Bahia. Ik ga daar naar Salinas de Bahia om Ina en Kim te bezoeken. Ina en Kim zijn twee andere Belgische studenten die daar stage doen. Salinas de Bahia is wat verder weg dus ik ga dan ook gewoon met het vliegtuig. Ik blijf daar tot volgende week zondag.

Dit weekend ga ik nog wat foto´s plaatsen op facebook.

veel braziliaanse groetjes

Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 18497

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2010 - 04 Mei 2011

Inleefstage in het zuiden

Landen bezocht: